slide 1

Ofte stilte spørsmål om ICL

– Gjør det vondt? Tar det lang tid?

En ICL-operasjon gjør verken vondt eller tar lang tid. Nedenfor vil du finne svar på spørsmål som er typiske gjengangere for de som vurderer ICL-behandling. Skulle du ikke finne svar eller ha spørsmål forbi hva som blir besvart nedenfor må du for all del ikke nøle med å kontakte oss.

1. Hvor lang tid tar inngrepet?

Inngrepet tar circka 15 minutter å gjennomføre. For en rutinert intraoculær kirurg er inngrepet enklere enn laserbehandling.

2. Gjør det vondt?

Nei, ingen av våre pasienter har klaget over smerte under inngrepet. Inngrepet krever kun lokalbedøvelse med dråper og er vanligvis uten noen form for ubehag for pasienten.

3. Opereres begge øynene samtidig?

Vanligvis opereres ett øye i gangen, oftest med noen ukers mellomrom. I tiden mellom operasjonene er det helt uproblematisk å bruke kontaktlinse på det ikke-opererte øyet. Eventuelt kan man erstatte brilleglasset for det opererte øyet med et glass uten styrke – dette får du utført hos en optiker.

Hvis forholdene ligger til rette og pasienten ønsker det er det imidlertid mulig å operere begge øynene samme dag.

4. Hva er sjansen for komplikasjoner?

Komplikasjoner er uvanlig og i de tilfellene det har forekommet har de vært av moderat art. Det er for øvrig mer enn ti år siden de første implantasjonene med ICL ble gjort i Europa. På verdensbasis er det utført over 300 000 operasjoner. Metoden brukes i hele verden, hovedsaklig i Europa og USA – men er også utstrakt i Asia og enkelte arabiske land. Pga. ICL metodens mange fordeler, både mht. behandlingsresultater, sikkerhet og fleksibilitet (øyet og synet vil hos alle mennesker forandre seg i løpet av livet), er denne hos mange anerkjente øyekirurger i ferd med å ta over for laserbehandling.

5. Hvordan er resultatene med ICL-operasjon?

Resultatene er svært gode og kommer nesten umiddelbart. I flere studier hvor ICL og laserbehandling har blitt sammenlignet har ICL kommet ut med best resultater. I tillegg har ICL den fordelen at prosedyren er reversibel i motsetning til laser. Tørre / irriterte øyne er et ikke-tema etter ICL-behandling.

6. Hva består ICL-linsen av?

ICL er fremstilt av en unik blanding polymer som er svært biokompatibel – det vil si at kroppen ikke “oppfatter” linsen som et fremmedobjekt. Lisen produseres av STAAR Surgical på fabrikker i Sveits, USA og Japan.